Most már van webáruház ötleted, hogyan tovább?

Next?

Ketteske írás
(Olvasási idő: mondjuuuuk nyóóc perc, lassú olvasással.)

Előző írásomban beszéltem neked arról, hogy mikor érdemes belevágnod az online bizniszbe, meg hogy milyen termékkel nyiss webáruházat. Emlékszel? Ha nem itt olvasd el újra! –>LINK

De, pont most néztem meg, hogy mi megy az Amazonon  Teljesen meglepődtem, ezek  pörögnek most:

  • felnőtt társas játékok
  • valami ujjra csimpaszkodó interaktív majmocska
  • mini instant filmek az egyből kinyomtatós fényképezőgépekbe
  • okos otthon Alexa kütyük

Ezeket veszik most az EMBEREK online. Örület.

Gondoltad volna…!?

Amúgy összegzem, globálisan nézve mennyi pénz is van a e-commerce-ben (a világ többi táján így hívják a webshopot, csak nálunk webshop, ez olyan magyaros)? 2015-ben 1,548 billió dollár volt. Tudjuk, az amerikaik csalnak, mert ez csak 1,548 milliárd dollár,  de 2020-ban több mint 4 milliárd lesz. Ez forintra átszámolva persze még jóval nagyobb szám,  leírva így néz ki: 1 080 000 000 000 000.

Mondjuk azt is el kell mondanom, hogy 12-24 millió darab e-kereskedelmi oldal  van jelenleg erre a forgalomra! (Ennél pontosabb adatot nem találtam)Továbbá azt is megemlíteném, hogy a webáruházak 1/5-e az első évet követően bezár.

Ígértem, hogy beszélek arról, hogy mekkora forgalmat várhatsz?

Csapjunk bele!

Abból a 20 millió körüli webáruházból  csupán 1 millió bonyolít 1000 dollárnál nagyobb éves forgalmat, azaz a nagy többség éves forgalma 270.000 forint.

Úgyhogy kezdetben beszéljünk arról, ami a nagy többségnek bejön. Nagy valószínűséggel neked is ez lesz a jó. Ezt hívhatjuk passzív kereseti forrásnak is, nem? De.

Milyen formában kell csinálnod?
Ennyiért nem fogok céget alapítani. Vagy muszáj? Mi a helyzet?

Gyors jogi válasz.

Ha a saját használt dolgaidat árulod, és a forgalmad évente nem éri el a 600.000 forintot, akkor nem kell céget alapítanod. Igen-igen, ott van az a 270.000 forintos forgalom, meg itt ez a 600.000 forintos lehetőség, erre, most figyeljetek:

ha ÚJ dolgokat szeretnél árusítani (legyen az bármi), vagy családtagjaiddal esténként nyakláncokat készítetek vagy egyedi agyag vázákat formáztok, és azt szeretnétek eladni az online térben; máris kell valamilyen formában vállalkozást működtetned. NEM tudsz értékesíteni magánzó formájában webshopon keresztül, csak más cég által üzemeltetett oldalaira tudod felpakolni a cuccaidat.

Tehát Webáruházat CSAK cég működtethet. Ennyi.

Cég esetében jönnek a finomságok. Figyelni kell arra, hogy a TEÁOR-ba be kell kerüljön, hogy “4791’08 Csomagküldő, internetes kiskereskedelem”. Mivel trendi vagy, biztos, hogy egy online könyvelőt javasolnék neked. Kell egy ÁSZF, egy Adatvédelmi szabályzat, meg ilyenek.

Ezeknek a tartalmi követelményeiről egy külön írásban fogok értekezni.

Amúgy még mindig jobban megéri webáruházat indítani, mint kisboltot nyitni, miért is, csak pár dolog:

  • nem kell szakképzett eladót alkalmaznod (ez ugye kb havi bruttó 160.000)
  • nem kell boltot bérlened (számoljunk havi 100.000-el)
  • mennyi plusz költsége van a boltnak?
  • nem kell készletet fenntartanod (egy üzlet elég rosszul néz, ki, ha üresek a polcok, egy webshop esetében just in sequence szállítás, rendelés bőven elegendő)
  • nemcsak az arra bóklászó embereket éred el, hanem a világban lévő célcsoportodat

Szóval. Mondjuk innen hívjuk ajánlott  lépéseknek. 1. Piackutatás

Kezdetben piackutatás céljából az is jó, ha a saját webáruházadba szánt  terméked fellövöd minden apróhirdetési oldalra, mindenhová. Így megtapasztalhatod, hogy mekkora kereslet lesz rá, milyen gyorsan kelt el, hányan nézték, hányan kérdeztek róla. Egyáltalán van-e rá érdeklődés?

Ez azért is jó, mert ezeknek az oldalaknak már ki van alakítva az online marketingjük, van egy kialakult közönség, aki gyakran látogatja, szóval elég hamar megkapod a válaszokat.

De miért jobb, ha saját webáruházzal folytatod?  

  • mert ott csak TE vagy jelen, nem vonzza el az ügyfeled figyelmét más és más
  • mert ott TE magad szólítod meg a vásárlódat
  • mert ott TE alakítod ki a saját ízlésed és célcsoportodnak megfelelő struktúrát, designt, tartalmat
  • saját célcsoportodnak tudsz célzott hirdetéseket készíteni, így hamarabb jutnak el a termékedhez
  • neked az az érdeked, hogy a TE terméked add el, míg az ilyen oldalaknak az, hogy valamit, valakitől eladjanak.

Tehát az apróhirdetéses attrakciód ideális cucc tesztelésre.

2. Domain név-választás

Valami ütős a célcsoportodnak is egyértelműen csengő név, utaljon a termékre, vagy a hozzá kapcsolódó tevékenységre. Ez egyértelmű, tudod te. Meg azt is, hogy köbö 3.000 forint.

3. Webáruház típus választása, mitől is függhet, mit válassz.

  • hány terméket akarsz egyszerre felrakni (mondjuk most legyen 150 db váza)
  • mennyi időd van a kitalálására, tanulására, feltöltésére (mondjuk, hogy van)
  • mennyi a költségvetésed (egyszeri díj, rezsi, éves díj)
  • Te ki vagy, mihez értesz

3.1 bérelhető csináld magad verzió  (kb. 40.000 Ft/év)
Célcsoport: szinte bárki, de azért tudd, hogy neked kell csinálni, nem árt, ha egy kicsit logikus a gondolkozásod. – van infos a háznál, – van arra időd, hogy kezdetben még több időt szánj erre, – csak teszteled a rendszereket, teszteled magad

Előnyök:

  • teljes értékű próbaverzió, pl. az MVP kereteiben van 6 hónapos is
  • van supportja, ha elakadnál, csak chatelsz egyet, vagy telefonálsz, és megvan a megoldás
  • sok-sok plugin és program előre bele van integrálva, így programozói tudás nélkül bármit ki lehet próbálni (számlázók, készletnyilvántartók, chatek …)
  • Könnyű benne a kereső optimalizálás (megmondja , hogy hol és mit javíts)

 Hátrányok:

  • kötött design (lehet belenyúlni, de az drága)
  • az összerakós, komplikáltabb termék csoportokat nem lehet benne kezelni
  • Első ránézésre bonyolultnak tűnhet, de ezért van ott a support
  • Kevesebb időd megy rá, mint a következő pontban leírt, de nem sokkal
ledlampaszakuzlet
Példa oldal: https://www.ledlampaszakuzlet.hu/
(Józsi kb 6 hónapja folyamatosan javítgat rajta)

3.2 Ingyenes keretrendszerre épülő webáruház motor
Célcsoport: – trendi fiatalos, új vállalkozás – csak próbálkozni akarsz, – nagyjából tudod, mibe kezdesz, – olyan cég, akinek van rejtett informatikusa, marketingese

– Teljesen egyedül csinálod (Kb: 5.000 Ft /év)

(pl: Joomla VirtueMart, WordPress WooCommerce)

Előnyök:

  • Van egy olyan MVP partnerünk, ahol 30 napig ingyen van tárhelyed, és feltelepíti előre a keretrendszert, és 2 naponta kapsz egy oktató filmet, hogy megtanuld a használatát
  • Nagyon egyszerű összerakni
  • Olcsó üzemeltetési költségek
  • Sok ingyenes plugin, template
  • Szinte minden jelentősebb szoftvernek van hozzájuk pluginja, integrációja, így nem kell fejlesztőknek integrációs díjakat fizetni
  • Sok egyéni szoftverfejlesztő van, azaz, ha később át akarod adni egy profinak a gondozását nem lesz nehéz találnod rá embert.

 Hátrányok:

  • A TE időd megy el rá (tanulás, konfigurálás, menürendszer kitalálása, problémák megoldása)
  • Sok-sok youtubos videót át kell nézned, azért, hogy jobban átlásd
  • Ha elakadsz nincs support, (mondjuk vannak fórumok)
  • Biztonsági szempontból érzékeny! Gyakran kell frissítened a szoftvert, csak arra figyelj, hogy ne rakj bele sok külsős plugint, mert azok a legsérülékenyebbek, azaz nem veszed észre és máris spam-szerver lett a webáruházad. (De lehet automatizálni a frissítéseket)
almachips.hu
Példa oldal: http://almachips.hu/uzlet/
(Áron 2 nap alatt dobta össze, 0 tudásról indulva, azért még adnom kell neki tanácsokat)

 

3.3 Mással fejleszteted le a webáruházad, (vélhetően az előző 2 pont egyikét fogod kapni, csak egy kicsit belenyúlnak a kódba)
Célcsoport: kevés időd van erre a dologra, de tudod mit akarsz, – van annyi időd, hogy, ha elakad a fejlesztő, akkor szánsz is rá időt, – nincs informatikai képességed, és nagyon nem is akarsz komplikált webshopot, csak legyen már gyorsan valami

kb.egyszeri díj 300.000 Ft, plusz ez meg az, pl: minden fejlesztési óra: 10.000 Ft

Előny:

  • egyedi design
  • vélhetően értenek is hozzá, ezért minden tartalmi és formai dologra figyelnek
  • nem nekünk kell vacakolni a beállításokkal (a problémákkal nem kell törődnünk)
  • Bármit meg lehet oldani, és megint csak nem nekünk kell a problémán rágódni
  • Van felelőse a dolognak, van kit hajtani
  • Általában adnak hozzá számlázót, készletnyilvántartót (integráltan a shophoz)

Hátrány:

  • Ki tölti fel a termékeket? Hát Te magad?
  • Drága
  • Mi van, ha nem tetszik vagy összevesztek vagy akármi más probléma -> Elölről kell kezdeni az egészet, mert vélhetően nem adják neked a forráskódot.
  • néha a legegyszerűbb dolgokat is kéred, napokat kell rá várnod, hogy megkapd, természetesen plusz díjért (új kezdőlap kép, új alkategória a termékek közé, SEO, Google analytics kód beillesztés, Facebook script beillesztés) (Ebben is tud az MVP segíteni, mert mi már tudjuk a tutit, a minősített szállítónk, nem hiába minősítettek)
szekaruhaz.hu
Példa oldal: https://www.szekaruhaz.hu/
(Gábor azért döntött a fejlesztő mellett, mert komplikált, összerakós termékei vannak, és az energiáját inkább a marketing automatizálásba rakta. Ez Joomla-ra épült site )

3.4. Egyedi webáruház fejlesztése
Célcsoport: szinte ugyanaz, mint előbb, kicsit komolyabban akarsz majd a webshoppal foglalkozni. – van egy ERP-d, amihez külön kell egy eszköz

Magento, Shopify, PrestaShop, BigCommerce …. Teljesen egyedi igények.

bauhaus
Példa oldal: https://www.bauhaus.hu/
(ERP és Multistore integrációt igényelt a cég, ehhez kerestek egy könnyedén kezelhető megoldást: a Magentot választották )

Hátránya: sokba kerül, itt is kell időt rá szánnod, nem egy csodafegyver, amivel megoldottad az egész történetet

Egy kis érdekesség a leggyakoribb ismert webáruház típusok így alakulnak:

  • A világon 490.724 darabbal a WooCommerce webáruháza vezeti a tabellát.
  • Ha legtöbb profitot hozó 1 millió webáruházat nézzük, ott a Magento vezet 15.797 db-al, kb 300-al előzi meg a WC-et.
  • Magyarországon a Virtuemart vezet 753 db-ot jegyeznek, 150-el több, mint a WC. (nem említve a bérelhető verziókat)
  • Andorrában a PrestaShop vezet 5 db-juk van.

Ha a bérletes webáruházakat nézem, akkor Magyarországon 2 cég jelentős hányadát viszi a piacnak. (az egyik 3500+, a másik kb 2800 oldalt visz a hátán)

Ismét rövidre sikeredett az írásom. NEM? DE.

A következő szösszenetemben ezekről  fogok beszélni:

  • hogyan építsd fel a profi webáruházad (tartalmi elemek összeállítása a nagyobb látogatottság elnyerésére)
  • mi az az első ránézésre bukó webshop, vásárlói pszichológia izé
  • miért fontos a jó tárhely szolgáltató választás

Na punktum.

forrás:

  • saját tapasztalataim
  • honlap.hu
  • https://profitarhely.hu/probafulke
  • emarketer.com
  • https://www.datanyze.com/market-share/e-commerce-platforms/
  • http://dytke.gportal.hu/gindex.php?pg=1182446&nid=824231
  • amazon.com
  • képeimet az unplash-ről szedem (nagyon jó minőségű, és free felhasználható képek)
  • Projekt méréseimhez az ingyenes toggl.com -ot használom. (ezzel jött ki a 8 perc olvasási idő)