Ketteske írás
(Olvasási idő: mondjuuuuk nyóóc perc, lassú olvasással.)
Előző írásomban beszéltem neked arról, hogy mikor érdemes belevágnod az online bizniszbe, meg hogy milyen termékkel nyiss webáruházat. Emlékszel? Ha nem itt olvasd el újra! –>LINK
De, pont most néztem meg, hogy mi megy az Amazonon Teljesen meglepődtem, ezek pörögnek most:
- felnőtt társas játékok
- valami ujjra csimpaszkodó interaktív majmocska
- mini instant filmek az egyből kinyomtatós fényképezőgépekbe
- okos otthon Alexa kütyük
Ezeket veszik most az EMBEREK online. Örület.
Gondoltad volna…!?
Amúgy összegzem, globálisan nézve mennyi pénz is van a e-commerce-ben (a világ többi táján így hívják a webshopot, csak nálunk webshop, ez olyan magyaros)? 2015-ben 1,548 billió dollár volt. Tudjuk, az amerikaik csalnak, mert ez csak 1,548 milliárd dollár, de 2020-ban több mint 4 milliárd lesz. Ez forintra átszámolva persze még jóval nagyobb szám, leírva így néz ki: 1 080 000 000 000 000.
Mondjuk azt is el kell mondanom, hogy 12-24 millió darab e-kereskedelmi oldal van jelenleg erre a forgalomra! (Ennél pontosabb adatot nem találtam)Továbbá azt is megemlíteném, hogy a webáruházak 1/5-e az első évet követően bezár.
Ígértem, hogy beszélek arról, hogy mekkora forgalmat várhatsz?
Csapjunk bele!
Abból a 20 millió körüli webáruházból csupán 1 millió bonyolít 1000 dollárnál nagyobb éves forgalmat, azaz a nagy többség éves forgalma 270.000 forint.
Úgyhogy kezdetben beszéljünk arról, ami a nagy többségnek bejön. Nagy valószínűséggel neked is ez lesz a jó. Ezt hívhatjuk passzív kereseti forrásnak is, nem? De.
Milyen formában kell csinálnod?
Ennyiért nem fogok céget alapítani. Vagy muszáj? Mi a helyzet?
Gyors jogi válasz.
Ha a saját használt dolgaidat árulod, és a forgalmad évente nem éri el a 600.000 forintot, akkor nem kell céget alapítanod. Igen-igen, ott van az a 270.000 forintos forgalom, meg itt ez a 600.000 forintos lehetőség, erre, most figyeljetek:
ha ÚJ dolgokat szeretnél árusítani (legyen az bármi), vagy családtagjaiddal esténként nyakláncokat készítetek vagy egyedi agyag vázákat formáztok, és azt szeretnétek eladni az online térben; máris kell valamilyen formában vállalkozást működtetned. NEM tudsz értékesíteni magánzó formájában webshopon keresztül, csak más cég által üzemeltetett oldalaira tudod felpakolni a cuccaidat.
Tehát Webáruházat CSAK cég működtethet. Ennyi.
Cég esetében jönnek a finomságok. Figyelni kell arra, hogy a TEÁOR-ba be kell kerüljön, hogy “4791’08 Csomagküldő, internetes kiskereskedelem”. Mivel trendi vagy, biztos, hogy egy online könyvelőt javasolnék neked. Kell egy ÁSZF, egy Adatvédelmi szabályzat, meg ilyenek.
Ezeknek a tartalmi követelményeiről egy külön írásban fogok értekezni.
Amúgy még mindig jobban megéri webáruházat indítani, mint kisboltot nyitni, miért is, csak pár dolog:
- nem kell szakképzett eladót alkalmaznod (ez ugye kb havi bruttó 160.000)
- nem kell boltot bérlened (számoljunk havi 100.000-el)
- mennyi plusz költsége van a boltnak?
- nem kell készletet fenntartanod (egy üzlet elég rosszul néz, ki, ha üresek a polcok, egy webshop esetében just in sequence szállítás, rendelés bőven elegendő)
- nemcsak az arra bóklászó embereket éred el, hanem a világban lévő célcsoportodat
Szóval. Mondjuk innen hívjuk ajánlott lépéseknek. 1. Piackutatás
Kezdetben piackutatás céljából az is jó, ha a saját webáruházadba szánt terméked fellövöd minden apróhirdetési oldalra, mindenhová. Így megtapasztalhatod, hogy mekkora kereslet lesz rá, milyen gyorsan kelt el, hányan nézték, hányan kérdeztek róla. Egyáltalán van-e rá érdeklődés?
Ez azért is jó, mert ezeknek az oldalaknak már ki van alakítva az online marketingjük, van egy kialakult közönség, aki gyakran látogatja, szóval elég hamar megkapod a válaszokat.
De miért jobb, ha saját webáruházzal folytatod?
- mert ott csak TE vagy jelen, nem vonzza el az ügyfeled figyelmét más és más
- mert ott TE magad szólítod meg a vásárlódat
- mert ott TE alakítod ki a saját ízlésed és célcsoportodnak megfelelő struktúrát, designt, tartalmat
- saját célcsoportodnak tudsz célzott hirdetéseket készíteni, így hamarabb jutnak el a termékedhez
- neked az az érdeked, hogy a TE terméked add el, míg az ilyen oldalaknak az, hogy valamit, valakitől eladjanak.
Tehát az apróhirdetéses attrakciód ideális cucc tesztelésre.
2. Domain név-választás
Valami ütős a célcsoportodnak is egyértelműen csengő név, utaljon a termékre, vagy a hozzá kapcsolódó tevékenységre. Ez egyértelmű, tudod te. Meg azt is, hogy köbö 3.000 forint.
3. Webáruház típus választása, mitől is függhet, mit válassz.
- hány terméket akarsz egyszerre felrakni (mondjuk most legyen 150 db váza)
- mennyi időd van a kitalálására, tanulására, feltöltésére (mondjuk, hogy van)
- mennyi a költségvetésed (egyszeri díj, rezsi, éves díj)
- Te ki vagy, mihez értesz
3.1 bérelhető csináld magad verzió (kb. 40.000 Ft/év)
Célcsoport: szinte bárki, de azért tudd, hogy neked kell csinálni, nem árt, ha egy kicsit logikus a gondolkozásod. – van infos a háznál, – van arra időd, hogy kezdetben még több időt szánj erre, – csak teszteled a rendszereket, teszteled magad
Előnyök:
- teljes értékű próbaverzió, pl. az MVP kereteiben van 6 hónapos is
- van supportja, ha elakadnál, csak chatelsz egyet, vagy telefonálsz, és megvan a megoldás
- sok-sok plugin és program előre bele van integrálva, így programozói tudás nélkül bármit ki lehet próbálni (számlázók, készletnyilvántartók, chatek …)
- Könnyű benne a kereső optimalizálás (megmondja , hogy hol és mit javíts)
Hátrányok:
- kötött design (lehet belenyúlni, de az drága)
- az összerakós, komplikáltabb termék csoportokat nem lehet benne kezelni
- Első ránézésre bonyolultnak tűnhet, de ezért van ott a support
- Kevesebb időd megy rá, mint a következő pontban leírt, de nem sokkal

(Józsi kb 6 hónapja folyamatosan javítgat rajta)
3.2 Ingyenes keretrendszerre épülő webáruház motor
Célcsoport: – trendi fiatalos, új vállalkozás – csak próbálkozni akarsz, – nagyjából tudod, mibe kezdesz, – olyan cég, akinek van rejtett informatikusa, marketingese
– Teljesen egyedül csinálod (Kb: 5.000 Ft /év)
(pl: Joomla VirtueMart, WordPress WooCommerce)
Előnyök:
- Van egy olyan MVP partnerünk, ahol 30 napig ingyen van tárhelyed, és feltelepíti előre a keretrendszert, és 2 naponta kapsz egy oktató filmet, hogy megtanuld a használatát
- Nagyon egyszerű összerakni
- Olcsó üzemeltetési költségek
- Sok ingyenes plugin, template
- Szinte minden jelentősebb szoftvernek van hozzájuk pluginja, integrációja, így nem kell fejlesztőknek integrációs díjakat fizetni
- Sok egyéni szoftverfejlesztő van, azaz, ha később át akarod adni egy profinak a gondozását nem lesz nehéz találnod rá embert.
Hátrányok:
- A TE időd megy el rá (tanulás, konfigurálás, menürendszer kitalálása, problémák megoldása)
- Sok-sok youtubos videót át kell nézned, azért, hogy jobban átlásd
- Ha elakadsz nincs support, (mondjuk vannak fórumok)
- Biztonsági szempontból érzékeny! Gyakran kell frissítened a szoftvert, csak arra figyelj, hogy ne rakj bele sok külsős plugint, mert azok a legsérülékenyebbek, azaz nem veszed észre és máris spam-szerver lett a webáruházad. (De lehet automatizálni a frissítéseket)

(Áron 2 nap alatt dobta össze, 0 tudásról indulva, azért még adnom kell neki tanácsokat)
3.3 Mással fejleszteted le a webáruházad, (vélhetően az előző 2 pont egyikét fogod kapni, csak egy kicsit belenyúlnak a kódba)
Célcsoport: kevés időd van erre a dologra, de tudod mit akarsz, – van annyi időd, hogy, ha elakad a fejlesztő, akkor szánsz is rá időt, – nincs informatikai képességed, és nagyon nem is akarsz komplikált webshopot, csak legyen már gyorsan valami
kb.egyszeri díj 300.000 Ft, plusz ez meg az, pl: minden fejlesztési óra: 10.000 Ft
Előny:
- egyedi design
- vélhetően értenek is hozzá, ezért minden tartalmi és formai dologra figyelnek
- nem nekünk kell vacakolni a beállításokkal (a problémákkal nem kell törődnünk)
- Bármit meg lehet oldani, és megint csak nem nekünk kell a problémán rágódni
- Van felelőse a dolognak, van kit hajtani
- Általában adnak hozzá számlázót, készletnyilvántartót (integráltan a shophoz)
Hátrány:
- Ki tölti fel a termékeket? Hát Te magad?
- Drága
- Mi van, ha nem tetszik vagy összevesztek vagy akármi más probléma -> Elölről kell kezdeni az egészet, mert vélhetően nem adják neked a forráskódot.
- néha a legegyszerűbb dolgokat is kéred, napokat kell rá várnod, hogy megkapd, természetesen plusz díjért (új kezdőlap kép, új alkategória a termékek közé, SEO, Google analytics kód beillesztés, Facebook script beillesztés) (Ebben is tud az MVP segíteni, mert mi már tudjuk a tutit, a minősített szállítónk, nem hiába minősítettek)

(Gábor azért döntött a fejlesztő mellett, mert komplikált, összerakós termékei vannak, és az energiáját inkább a marketing automatizálásba rakta. Ez Joomla-ra épült site )
3.4. Egyedi webáruház fejlesztése
Célcsoport: szinte ugyanaz, mint előbb, kicsit komolyabban akarsz majd a webshoppal foglalkozni. – van egy ERP-d, amihez külön kell egy eszköz
Magento, Shopify, PrestaShop, BigCommerce …. Teljesen egyedi igények.

(ERP és Multistore integrációt igényelt a cég, ehhez kerestek egy könnyedén kezelhető megoldást: a Magentot választották )
Hátránya: sokba kerül, itt is kell időt rá szánnod, nem egy csodafegyver, amivel megoldottad az egész történetet
Egy kis érdekesség a leggyakoribb ismert webáruház típusok így alakulnak:
- A világon 490.724 darabbal a WooCommerce webáruháza vezeti a tabellát.
- Ha legtöbb profitot hozó 1 millió webáruházat nézzük, ott a Magento vezet 15.797 db-al, kb 300-al előzi meg a WC-et.
- Magyarországon a Virtuemart vezet 753 db-ot jegyeznek, 150-el több, mint a WC. (nem említve a bérelhető verziókat)
- Andorrában a PrestaShop vezet 5 db-juk van.
Ha a bérletes webáruházakat nézem, akkor Magyarországon 2 cég jelentős hányadát viszi a piacnak. (az egyik 3500+, a másik kb 2800 oldalt visz a hátán)
Ismét rövidre sikeredett az írásom. NEM? DE.
A következő szösszenetemben ezekről fogok beszélni:
- hogyan építsd fel a profi webáruházad (tartalmi elemek összeállítása a nagyobb látogatottság elnyerésére)
- mi az az első ránézésre bukó webshop, vásárlói pszichológia izé
- miért fontos a jó tárhely szolgáltató választás
Na punktum.
forrás:
- saját tapasztalataim
- honlap.hu
- https://profitarhely.hu/probafulke
- emarketer.com
- https://www.datanyze.com/market-share/e-commerce-platforms/
- http://dytke.gportal.hu/gindex.php?pg=1182446&nid=824231
- amazon.com
- képeimet az unplash-ről szedem (nagyon jó minőségű, és free felhasználható képek)
- Projekt méréseimhez az ingyenes toggl.com -ot használom. (ezzel jött ki a 8 perc olvasási idő)