
(Olvasási idő: 3 perc. Csak ennyit figyelmet kérek tőled! )
Ebben a cikksorozatban egyszerűen fogalmazva bemutatom azt, hogy kinek szabad, kinek ajánlott webáruházat nyitnia. Neked talán? Nem fogom informatikai nyelven írni, nem mondom meg a tutit, de próbálok minél több hasznos infót közölni veled.

És hogy mit tudhatsz meg tőlem:
- mikor érdemes belevágnod
- milyen termékkel
- mire kell figyelned a kezdeti lépésekben
- egyáltalán: milyen fajta webáruház típusok vannak, mikor, melyik fajtát érdemes választanod
- mennyi idődbe fog ez a teher neked kerülni (igen teher, mivel munka, magától nem lesz kész, valakinek foglalkozni kell vele)
- mit tartalmazzon az oldalad
- hogyan tudj ügyfeleket vonzani (ez a bevonzás)
- és még rengetek mindent (de ehhez még korai az ismeretségünk)
Miért fontos ez a téma?
- Mert mindig aktuális, folyamatosan változnak a vásárlói igények, a felületek, a trendek
- A tapasztalatom az, hogy a döntéshozók (igen, lehet, hogy Te is!) téves információkkal rendelkeznek
- A GINOP322 pályázatban a cégek 75% kereskedelmi ágazatból jött, mindenki webáruházat akar, de tényleg.
Elég sok kérdéssel bombáznak a cégvezetők, amikor náluk járok, úgyhogy önző módon, szerintem nekem is könnyebb lesz, ha mondhatom: figyelj írtam egy cikksorozat, olvasd el, csak 3 perc.
Milyen kérdéseket kapok:
- Mennyibe fog ez kerülni? Mindenhol ennyi?
- Milyen jogszabályoknak kell megfelelnem?
- Itt van egy működő izé, nézz már rá, milyennek találatod?
- A többit „a mit tudhatsz meg tőlem” pontban már leírtam
- Azért még egy: Melyek a jelenlegi trendek, s mi várható a következő években?
A cikksorozat beindításának apropójaként az szolgált, hogy legutóbb voltam egy kis cégnél. Azt mondta nekem a cégvezető a beszélgetés közben, hogy de kár, hogy nem korábban jöttem, mert múlt héten volt nála egy PROFI webáruház készítő cég képviselője, aki azt mondta, idézem: „Megcsináljuk a shopot, utána más dolga nem lesz, csak hátradől és figyeli, hogy pörög a profit!”
No persze. Szóval a tanulópénzt hidd el, már más befizette helyetted. A sztori folytatása: persze a cégvezető, akkorra már kifizette a shop díját. (Ha érdekel, a későbbi cikkekben figyelemmel kísérem neked ennek a businessnek az alakulását is)
Első fontos statisztikai adat, amit megosztok veletek az az, hogy tudjuk-e, miből maradunk ki, ha nem lépünk időben. Igen, tudjuk. Ez a pénz. A pénzből maradunk ki.
2009-ben csak Magyarországon még csupán 100 milliárd forintot költöttünk az online világban a magyar webkereskedőknél, míg 2015-ben 319 milliárdot, 2016-ban 427 milliárdot. Tehát így első ránézésre azt kell mondani, hogy a piac él, és folyamatosan növekszik. Ezekben a számokban nincs benne 2 nagyon fontos piaci szereplő: az apróhirdetési oldalak és a külföldi kereskedők. Szóval csak Magyarországon 1 év alatt 33%-al többet költöttünk. Mennyit? 2016-ban átlagban egy vásárlásunkkor 13 000 forintot költöttünk egy alkalommal, ami 1700 forintos növekedést jelent a 2015-ös évhez képest.
Gondold csak át, Te ott vagy a vásárlók között? Na ugye. Erről beszélek.
Még valamit figyelj meg: az online kereskedelem egyelőre csupán a teljes hazai kereskedelem 5%-t teszi ki! Szóval a csuszkát lehet még húzogatni, ott a maradék 95%! Érdekel?
Azért meg kell említenem, hogy az elmúlt 2 évben csak a bérelhető webáruházak száma cirka 2000-el nőtt az előző évhez képest, azaz sokan belevágnak, és biztos van olyan oldal már, ami pont a Te terméked konkurrenciája, de ez miért is baj?
A 2. nagyon fontos statisztikai adat, mi vásárlók, mit keresünk és vásárlunk az online térben
- Műszaki cikkeket, elektrotechnikai – , számítástechnikai eszközöket
- Baba dolgokat, játékokat
- Kozmetikumokat
Melyik termék kategória forgalma nőtt leginkább az elmúlt években?
- Baba-mama
- Állateledel
- Élelmiszer, háztartási cuccok
Ami érdekesség még, hogy a számítástechnikai eszközök, közel 40%-t már az online világban értékesítik.
Arra a kérdésedre tehát, hogy milyen termékkel indítsd be a webáruházadat több válaszom is van:
- Nem azt kell nézned, hogy jelenleg mi megy, de NAGYON, hanem azt, hogy az elkövetkező 2-3 évben mi lesz a legjobban növekvő piac. Figyelj és kutass (más nem foga helyetted megtenni!)
Miért:
- a jelenlegi legnagyobb forgalmat bonyolító kategóriák területén van a legnagyobb verseny
- Ide már beszálltak a tőkeerős multik (kb 10 cég lefedi a teljes forgalom 90%-t)
- Az árversenyben szerintem lemaradnál, és egyelőre a vásárlók még mindig a legjobb áru terméket viszik.
- Azzal a termékkel indíts, amihez értesz, mivel hidd el, lesznek kérdések, mert ugyan Te most azt hiszed, hogy el tudsz adni sok-sok kütyüt, de amikor azt kérdezi majd a vevőd, hogy hogyan kell beállítani ezt, meg azt, vagy, hogy jó lenne egy support is mellé, szóval ciki, ha nem vagy otthon a saját termékedben…
- Ha van egy kis üzleted, ahol átlagos dolgokat árulsz, átlagembereknek, ÉRDEMES kikerülni az online térbe.
S hogy miért? Mert értesz hozzá! Mert nem túl speciális a dolog, így nagy blikkre azt kell, hogy mondjam, hogy kérdések, és elakadások nélkül tud a vevő nézelődni, vásárolni.
Van egy cég Kecskeméten, aki megalakulása pillanatában keresett fel, lámpákat értékesít. Azt tanácsoltam neki, hogy NE létesítsen bemutató termet (kisüzletet), mert eleve sokba kerül a bérleti díj, meg az arculati elemek lakberendezése, meg az online kassza, meg az internet, meg a bekamerázás, meg a „rátermett” eladó lány munkadíja, és még sorolhatnám tovább. Szóval csakazértis belevágott az üzletesdibe, majd fél év múlva, MIVEL nem ment az üzlet, átköltözött egy NAGYOBB helyiségbe, közelebb a központhoz, de már párhuzamban készítetett egy webáruházat. Ezt az üzletet 6 hónap múlva bezárta, és már csak online érhető el. Miért: sok ok közül a legfontosabb: mérte a vásárlások adatait, és arra a következtetésre jutott, hogy a kecskeméti vásárlók aránya 5%… És ráadásképp: Azt a pénzt, amit bérleti díjként beleöntött más pénztárcájába, most online marketingre, hirdetésekre költi.
- Ha olyan speciális terméked van, amiről senki se tud, mert nem látja a multi üzletekben
Kézzel festett bigyó, ékszer stb.. Itt a legfontosabb kérdés az, hogy TE tudd, mi az!
Pfúú, elment az idő, letelt a három perc (ha lassabban olvastad, lehet, akár négy is…) legközelebb folytatva a témát az alábbi témacsokrot fogom boncolgatni:
- Mekkora forgalmat várhatsz, mindentől független
- Milyen formában lehet működtetni, hogyan teszteld, hogy eladható-e a terméked
- Meg hasonló izék
Ja, tényleg, Te tudtad, hogy nem minden esetben kell online kasszát üzemeltetned?
(Tudod mit? Erről is fogok írni…!)
Forrás:
- http://www.enet.hu/hirek/magasabb-sebessegbe-kapcsolt-a-hazai-e-kiskereskedelem/
- https://unas.hu/blog?_ga=2.200957230.1659010894.1506583389-1387153030.1505935353
- http://kamaraonline.hu:8080/cikk/a-tiz-legnagyobb-hazai-webaruhaz-adja-a-teljes-piaci-forgalom-harmadat
- saját tapasztalataim